بنیاد تبری

بنیاد تبری
بایگانی
پیوندها

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


اصول آداب و رفتار اجتماعی چیست؟

فرهنگی شدن در حقیقت هماهنگی وئ انطباق فرد با کلیه شرایط و خصوصیات فرهنگی است.در واقع فرهنگ دربرگیرنده تمام چیزهایی است که ما از مردم دیگر می آموزیم.

گروه جامعه «تیتریک» ؛ فرهنگی شدن در حقیقت هماهنگی وی انطباق فرد با کلیه شرایط و خصوصیات فرهنگی است. در واقع فرهنگ دربرگیرنده تمام چیزهایی است که ما از مردم دیگر می آموزیم و تقریبا اعمال انسان مستقیم و یا غیرمستقیم از فرهنگ ناشی می شود و تحت نفوذ آن است و دو دسته دارد:

الف- فرهنگ پذیری یکسویه ب- فرهنگ پذیری دوسویه


یکسویه: مربوط به کودکان می شود و به این دلیل است که کودک درمقابل پذیراشدن ارزش های جدید منفعل است یعنی آنکه جریان تاثیر ارزش ها یک طرفه و تنها از جانب جامعه به سوی کودک است و او مقاومتی در برابر ارزش ها از خود بروز نداده و نمی تواند بر جامعه تاثیر متقابل داشته باشد .کودک به تدریج و ابتدا از طریق خانواده به عنوان میانجی با ارزش ها و نهادها و واقعیت های اجتماعی آشنا می گردد.


دوسویه: جریان فرهنگی شدن در بزرگسالان است. بدین معنا که در مورد افرادی مصداق داردکه شخصیت آنان تکوین یافته و دارای فرهنگ پیش بینی باشند در چنین حالتی فرهنگ پذیری تبدیل به جریانی پیچیده می شود و فرهنگ جدید به سهولت فرد را تحت سلطه و تاثیر خود قرار نخواهد داد.


رفتار اجتماعی


انسان در درون اجتماع زندگی می کند ولاجرم رفتارهایی که از او سر می زند ، بخشی از آنها در ارتباط با تعاملات اجتماعی است و یا به نحوی از طرف عوامل اجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد به طوریکه رفتار یک فرد در تنهایی متفاوت از رفتاری خواهد بود که در مجمع از خود نشان می دهدرفتار اجتماعی یعنی هر رفتار فرد متضمن کنش متقابل دو یا چند انسان باشد.نیاز به کسب حمایت و امنیت شاید اولین نشانه نیازمندی فرد به عوامل بیرونی است ،لبخند اجتماعی را که در حدود ماه های اول زندگی در نوزاد دیده می شود کارکرد عمده آن جلب توجه اطرافیان و برقراری یک نوع ارتباط ساده اجتماعی است.نیاز به دوست داشتن نیاز به حمایت و کسب امنیت (نیازهای مازلو) ارضای این نیازها در ارتباط فرد با جامعه میسر خواهد بود.


رفتار اجتماعی در دوران مختلف


ظهور و بروز رفتار اجتماعی از همان ماه های اولیه زندگی آغاز می گردد و نوزاد در ایجاد ارتباط با افراد خانواده و بستگان دیگر گسترده تر عمل می کند .در دوران کودکی در حدود چهار ÷نج سالگی کودک توجه خاصی به همسالان خود پیدا می کند و علاقمند ارتباط بیشتری با آنهاست و دردوران مدرسه با علاقمندی بیشتری به برقراری روابط اجتماعی دارد.رفتارهای اجتماعی در این دوران عمدتا از طریق بازی نمود پیدا می کند. کودک از این طریق رفتارهای جدیدی می آموزد و در موارد زیادی آنها را در رفتارهای اجتماعی خود منعکس می سازد .در دوران نوجوانی گرایش فرد به گروه های اجتماعی بیشتر و بیشتر می شود فرد علاقه شدیدی به برقراری روابط اجتماعی از خود نشان می دهد به عضویت گروه های مختلف درمی آید و در تعامل با این گروه ها رفتار های اجتماعی خود را شکل می دهد. در سنین بعدی رفتارهای اجتماعی پخته تر شده اند.فرد با انتخاب شغل ، ادامه تحصیل و…. رفتارهای گسترده تر اجتماعی پیدا می کند.


اصول رفتار و رفتار اجتماعی


ما در تماس ها وارتباطات اجتماعی که بین ما به وجود می اید با یک رفتار اجتماعی سروکار داریم مثلا شیوه غذا خوردن در جامعه ما در مقایسه با ملت های دیگر متفاوت است این نوع رفتار اولا از قاعده و قانون خاصی تبعیت می کند ثانیا تقریبا در افراد درونی و نهادینه شده است به این جهت رفتار دائمی است مانند شکل غذا خوردن که هم در جمع و هم در خلوت و تنهایی به یک شکل می خوریم. اما زمانی که ما در جماعتی وارد می شویم یا در جمعیتی قرار می گیریم در این موقعیت ما رفتاری شبیه به دیگران داریم که این رفتار الزاما دارای ماهیت یکسانی نیست بلکه موقتا مشابه دیگران است. مانند وقتی که وارد مجلس شادی می شویم طبیعت آن مجلس ایجاب می کند و از ما انتظار دارد که جهره ای غمگین از خود نشان ندهیم بلکه شاد باشیم هرچند ممکن است که ما به دلایلی غمگین باشیم . چنین رفتاری ، رفتار جمعی است بنابراین رفتار جمعی رفتار موقتی است. هر فضای فیزیکی و جغرافیایی دارای هویت فرهنگی است.


اهمیت رفتار اجتماعی


عضویت در گروه های مختلف و ارزش های اجتماعی متفاوت ، به همان میزان در رفتار و کردار این شخص با افراد دیگر تفاوت های چشمگیری به وجود می آورد. البته خط مشی های آموزشی و تربیتی تا حد بسیار تحت تاثیر فرهنگ یک جامعه است بنابراین لازم می شود برای فهم رفتار اجتماعی به زمینه ی فرهنگی و اجتماعی جامعه ای که افراد در ان زندگی می کنند توجه داشته باشیم.




نهاد اجتماعی



نظام سازمان یافته از روابط اجتماعی که مبتنی بر ارزش ها و رویه های عمومی معینی است که نیازهای اساسی خاصی از جامعه را برآورده می سازد. ارزش های عمومی به اعتقادات و هدف های مشترک افراد جامعه اشاره می کند. رویه های عمومی حاکی از شیوه های رفتار اجتماعی پذیرفته شده معینی است که افراد و گروه های جامعه از ان پیروی می کنند.نهاد ها (موقعیت شغلی) اعضای خود را از پایگاه اجتماعی خاصی برخوردار می سازند، به این معنی که مردم جامعه راجع به منزلت اجتماعی افرادی که در نهادها عضویت دارند باور قائل می شوند.


فرهنگ2


تکنولوژی و رفتار اجتماعی


علم تکنولوژی با همه برکاتی که برای بشر داشته است پیامد های منفی ناخواسته ای نیز دامنش را آلوده که هرچند بر سرمستان از تکنولوژی رخ ننموده ولی از چشمان تیزبین اندیشمندان نیز از آن پنهان نشده است .


آنچه در نظر اول از تکنولوژی برای اغلب انسان ها ترسیم میشود چهره دوستی قابل اعتماد و مفید است .تکنیک وضعیت زندگی را آسان تر تمیز تر و طولانی تر ساخته و نعمت های بی شماری را به ما ارزانی داشته است . رشد غیر قابل کنترل آن زندگی و حیاط انسانی را تهدید می کند مبانی اخلاقی را از فرهنگ زدوده و روابط عاطفی و ارزش های انسانی را سست می نماید . فرهنگ متاثر از تکنولوژی به ما می فهماند که تکنولوژی برای ما هم دوست و هم دشمن است .


تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ و ارتباط آن با جهان سمبل ها و عادات روحی و روانی یک جامعه غیر متعارف و غریب نیست . مارکس معتقد است که از رهگذر تاثیرات تکنولوژی فرم ها و روابطی در جامعه پدیدار می گردد که مبانی اندیشه و خلقیات آن جامعه را متاثر ساخته و حتی ساختار روانی و اجتماعی موجود را تغییر میدهد . وی در جای دیگر مینویسد 😩 تکنولوژی نوع رفتار و ارتباط انسان را با طبیعت تعیین می کند و نیز تعیین کننده ی کیفیت رابطه ی انسان ها با یکدیگر است)) . این تاثیر تکنیک را حتی می توان به ساده ترین و ابتدایی ترین و طبیعی ترین ابزارمورد استفا ده ی بشر یعنی زبان نیز تعمیم داد . نکته ی قابل توجه این است که تاثیر علم و تکنولوژی را از قبل نمی توان فهمید و کنترل کرد . حتی صاحبان یک تکنیک و مخترعین یک صنعت به میزان بسیار ناچیزی قدرت هدایت و کنترل تاثیرات اجتماعی روانی و حتی عقیدتی تکنیک اختراعی خود را دارا هستند .


هیچ جامعه و اجتماعی امروزه نمی تواند خود را از در گیری و تکنیک دور نگاه دارد و از آزار مثبت آن محروم سازد . مسئله این است که در برخورد با تکنیک باید خردمندانه و هوشیارانه عمل کرد نه بی توجه و غافل .


این انسان است که باید بر ماشین حکومت کند و نه بر عکس . برای شناخت بهتر عواقب تکنولوژی توجه به این نکته اساسی ضروری است که معمولا فن و تکنیک یک وسیله خنثی و بی طرف نیست که فواید و مظرات آن بستگی به نحوه ی کاربرد آن داشته باشد . نوع وروشی که در کاربرد یک تکنیک موجود است عمدتا بستگی به ساختمان و ذات همان فن و تکنیک دارد به عبارت دیگر نقش و کاربرد هر تکنیک از فرم آن نشات می گیرد و با هر وسیله ای به هر هدفی نمیتوان رسید . تکنولوژی جهت دار است در هر وسیله و ابزاری یک تمایل درونی و گرایش عقیدتی وجود دارد که جهان را آن طور که این وسیله و تکنیک ایجاب می کند بسازیم و بشناسیم و نه جور دیگری .


تکنولوژی ها در واقع امر معانی و تعاریف متداول و قدیمی را چندان دستخوش دگرگونی می سازد که حتی به حوزه خودآگاهی ما نیز خطور نمی کند و در دراز مدت به مذهب هنر خانواده سیاست تاریخ حقیقت حوضه ی شخصی افراد هوشیاری و روشنفکری اطلاعات دانسته ها افکار عمومی و . . . . مفاهیمی دیگر می دهند . جامعه و اجتماع معانی دیگر پیدا می کند . با این وصف انسان ها در جهان مدرن چنان مجذوب اعجاب آفرینی ها و شگفتی های ماشین می شوند که انگیزه ها و ایده های نهفته و ذاتی آن ها را اصلا مورد توجه قرار نمی دهند .


تکنولوژی های مهم همواره دانشی انحصاری را برای بهره مندان از خود پدید می آورند و بدین ترتیب این کسان خواسته یا ناخواسته و به تدریج صاحب اقتداری ویژه و تسلطی انکار ناپذیر خواهند شد عمدتا به این دلیل که دیگران برای دارندگان قدرت و اطلاعات انحصاری این تکنولوژی ها نوعی خردمندی و شعور برتر قائل هستند .


Bahram Malek, [15.10.15 16:20]

در یک جامعه ی فن سالارانه ابزار و آلات نقش کلیدی را در جهان اندیشه های فرهنگی آن جامعه بر عهده دارند . همه ی شرایط تحولات خواسته ها و همه ی ویژگی های اجتماعی باید تا حدود زیادی تابع خواسته ها و ضوابطی باشد که رشد این ابزارآلات وسیر تحولی و تکاملی آن ایجاب می کند در این جامعه ابزار و تکنیک در اجتماع و فرهنگ هضم نمی شود بلکه به ان هجوم می برد و خود بر آن است که به فرهنگ تبدیل گردد .در اینجاست که باید سنن آداب عقاید سیاست مقررات و حتی مذهب برای بقای خود وارد نزاع شود . از زندگی جمعی و شرایط اجتماعی آن گرفته تا دنیای مفاهیم و سمبل ها همه تابع متغیر خواسته های جبری و توقعات ناشی از سیر تکاملی تکنیک ها می باشد .


اقوام و رفتار اجتماعی


اجتماعی شدن با قوم شناسی ارتباط کامل دارد جدا کردن فرد از جامعه و رسوم فرهنگی بسیار دشوار است.رفتارهای فردی که ما در خود و پیرامون خود می بینیم تنها با توجه به ویژگی های فرهنگی خاص و روح کلی تمدن ، معنی و مفهوم پیدا می کند. در گذشته روان شناسان غربی انواع رفتارهای انسان را مورد مطالعه قرار می دادندو چنین فکر می کردند که نتایج مطالعاتشان در همه جوامع بشری صادق است در صورتی که کم کم به این نتیجه رسیدند که چنین نیست . اجتماعی شدن بررسی ماهیت و طبیعت اجتماعی افراد است ، انسان یک موجود اجتماعی است و به همین علت اعمال و افکارش تحت تاثیر دیگران قرار می گیرد.ما باید از واقعیت طبیعی قوم مداری بر اساس ملاک های فرهنگ خودی و فرهنگ دیگران درکی صحیح پیدا کرده و سپس قضاوت کنبم.هرگز نباید بگوییم فرهنگ ما برتر است چرا که این می شو تعصب . باید بیاموزیم که از بهترین دستاوردهای بشری قدردانی کنیم بدون توجه به اینکه به کدام فرهنگ تعلق دارد و آن دسته از مهارتهایی را که ارتباط اجتماعی موفقیت آمیز بین فرهنگ ها را تقویت می کند فراگیریم.


اثرات پوشش بر رفتار اجتماعی


پوشاک بارزترن سمبل فرهنگی ، مهم ترین و مشخص ترین مظهر قومی و از نشانه های فرهنگی است که به سرعت انتقال می یابد و به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگی دربین جوامع گوناگون انسانی قرار می گیرد. حتی عده ای را عقیده برآن است که استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در آغاز از طریق انتقال پوشاک صورت می گیرد و حتی می توان با تغییر پوشاک یک جامعه ، نوع معیشت و ساختار اجتماعی آن را متغییر کرد. فرهنگ هر ملتی آیینه ای است که اگر در آن بنگریم نوع پوشش افراد آن جامعه را می بینیم . مبادی آداب بودن و نوع فرهنگ و حتی ملیت یک فرد را می توان از نوع پوشش او تشخیص داد . لباس ما و شخصیت ما را شکل نمی دهد اما لباس اغلب پایه ای برای قضاوت اولیه در مورد فرد است. تاثیر گذاری بر دیگران از طریق پوشیدن لباسی خاص نیز امکانپذیر است.


حفوق و قوانین روابط اجتماعی


یکی از مهم ترین راه های تنظیم روابط اجتماعی ، وجود قوانین و مقررات و عمل به آنهاست. ورود به سن قانونی برای افراد ایجاد تکلیف می نمایند که حتما باید جهت شناخت و آگاهی کامل از حقوق خود و دیگران به رعایت قوانین و روابط اجتماعی بپردازند.در هر جامعه ای برای ایجاد نظم تکالیفی بر عهده اشخاص ان جامعه گذاشته می شود مانند دریافت مدرک پزشکی برای طبابت و یا حق قانونی رانندگی برای کسی که گواهینامه گرفته است همچنین برای افراد به واسطه قرار گرفتن در زندگی اجتماعی مسئولیت هایی مطرح است:


۱- مسئولیت در مقابل وجدان : مسئولیت انسان در مقابل وجدان ، مراقبت برحسن رفتار و پاکسازی خود از صفات رذیله مانند تکبر و نیت بد و مسخره کردن دیگران است.


۲- مسئولیت در مقابل جامعه : مسئولیت انسان در قبال جامعه این است که به جامعه خود خیر برساند و شرها و بدی ها را از کشور و اجتماع خود دفع نماید.


مراحل مسئولیت انسان در قبال جامعه در دو مرحله است:


اول باید خودسازی کند و خود کارهای نیکو و شایسته ای انجام دهد و دوم اینکه دیگران را به کارهای شایسته و نیک دعوت نماید واز ناشایست بازدارد.


آداب و رفتار اجتماعی در اسلام


آزادی از مسایل اولیه در زندگی انسان است.اسلام آزادی را برای انسان تضمین نموده است ولی در همه قوانین اسلام و به خصوص در قانون هایی که بازدارنده فرد از تعدی به دیگران است مانند حرام بودن غیبت و سخن چینی و آزار رساندن به دیگران و منت گذاشتن و مسخره کردن دیگران تاکید بر رعایت حقوق فردی است (آزادی فردی)


زندگی خانوادگی جزئی از زندگی اجتماعی است و دارای نظام آسمانی یا قراردادی است که خانواده در تمام شئون زندگی از آن پیروی می کند و خانواده باید اعضای صالحی را برای یک جامعه بزرگ تربیت نماید(آزادی خانوادگی)



ازآنجا که یکی از تفاوت های انسان با حیوان ادب است و انسان در اثر درک حقایق ادب دارد هرچه انسان کامل تر می شود تربیت او نیز بیشتر می شود آداب و رفتار اجتماعی طرز برخورد انسانها با یکدیگر با حکومتها با زیردستان با فرزندان و پدرمادرها و همسایگان و… براساس مقررات صورت می گیرد.


حقوق همسایگان


رفتار با همسایگان اهمیت زیادی دارد. چراکه با آنها بیشتر از اقوام و نزدیکان برخورد داریم و بی تفاوتی با انها نشانه خودخواهی و نداشتن آشنایی با آداب معاشرت است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید حق همسایه آن است که اگر مریض شد عیادتش کنی و اگر از دنیا رفت در تشییع جنازه اش حاضر شوی و اگر از تو قرض خواست به بدهی اگر حادثه ی خوبی برای او رخ داد به تبریک بگویی و اگر مصیبتی دید به او تسلیت بگویی.


راز داری یکی از حقوق همسایگان است. و دیگر آنها:


۱- به هسایه سلام کند


۲- او را معطل نکند


۳- زیاد سئوال نکند


۴- به عیادتش برود


۵- از اشتباهاتش درگذرد


۶- از بالای بام درون خانه او را نبیند


۷- راه خانه او را اشغال نکند


۸- از استراق سمع بپرهیزد


۹- اگر کمک خواست انجام بدهد و…….


حقوق خویشاوندان:


پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که با خویشاوندان خود رفت و آمد کند من به او نزدیک شده و ارتباط پیدا می کنم و هر کس با خویشان خود قطع رابطه کند از من جدا شده است.


امام رضا (ع) فرمود: بهترین صله ارحام آن است که از طرف تو آزاری به خویشانت نرسد صله ارحام عمر را زیاد می کند و دوستی میان خویشاوندان را استحکام می بخشد.


 حقوق والدین و فرزندان:


خانواده به عنوان کوچک ترین مجموعه تشکیل دهنده جامعه در اعتلا و یا انحراف آن نقش موثری دارد .


الف – حقوق پدر و مادر:


احترام به حقوق والدین از حقوق انسانی است و از حقوق دائمی است نه از حقوق موقت. احساس محبت و دوستی به والدین در همه حال لازم است هرچند پدر و مادر خوب باشند یا بد ، زنده باشند یا مرده . به انسان امر شده تا نهایت تواضع و فروتنی را گسترده باشد . همچنین از ما خواسته تا در گفتارمان نسبت انها نهایت ادب را داشته باشیم.پیامبر(ص) فرموده حتی نباید پدر و مادر را به نام صدا زد و در راه رفتن از آنان سبقت گرفت.


ب- حقوق فرزندان:


۱- تربیت فرزندان و آموزش آداب اجتماعی


۲- آشنایی فرزندان با احکام و خداشناسی


۳- هدایت او در جهت اطاعت از فرمان خداوند


۴- راهنمایی و کنترل فرزندان


۵- انتخاب نام نیکو برای فرزندان


۶- ایجاد تسهیلات لازم برای تحصیل علم


۷- مهربانی با کودکان و محبت به آنها.


ارتباطات غیرکلامی و الگوهای رفتاری


اشخاص از طریق پیام های غیرکلامی خود سرنخ های زیادی را به ما می دهندیا نشانه هایی را در مورد هیجانات ، خواسته ها، مقاصد ، شخصیت و حتی پایگاه اجتماعی بروز می دهند. در هر فرهنگ و خرده فرهنگ بر اساس ویژگی حاکم بر خود ، حرکات را به شیوه ی خاصی تعبیر و تفسیر کرده و از آنها معنی مورد نظر خود را جستجو می کنند مانند علامت دادن با دستی که دو انگشت سبابه و شست در نوک به هم چسبیده باشند در غرب به معنی وفق مراد است و لی در ژاپن معنی پول را می دهد.


بخش وسیعی از ارتباطات بدون استفاده از زبان صورت می گیرد. مردم به علائم فرازبانی وابستگی زیادی دارند مثلا نگاه کردن یا نگاه نکردن مستقیم درچشم ، لمس کردن یا لمس نکردن و……..رفتار انسانی را تعبیر می کند.


۱- عواطف


شواهد بسیار محکمی وجود دارد که نشان می دهند: عواطف کما بیش در سراسر جهان به یک شکل تجربه می شوند . به نظر می رسد که لذت ، خشم ، ترس ،غم ،تنفر و تعجب از عواطف اصلی هستند که در سراسر جهان به یک شکل درک می شوند چراکه غریزی هستند هرچند قواعد نمایش آنها شیوه ی کاملا فرهنگی دارند.


۲- تماس چشم با چشم :


نگریستن مستقیم در چشم فرد دیگر توسط اشخاص مختلف معانی متفاوت دارد گاهی نشانه گستاخی و گاهی نشانه توجه است.ومهمتر اینکه اگر نگاه چپ کردن صورت پذیرد نشان بی ادبی و جسارت است .


۳- تعیین فاصله:


مطالعات واتسون نشان می دهد درجه بندی فاصله از اعداد کوچک تا بیشترین فاصله در جوامع مختلف متفاوت است. در مجموع می توانیم مطمئن باشیم که در فاصله گرفتن از هم برخی تفاوت های فرهنگی وجو دارد. پژوهش ها نشان می دهد آمریکاییان فاصله بیشتر و اعراب فاصله نزدیکتر را دوست دارند.


۴- سطح صدا:


فرهنگ های مختلف از بلندی ویژه ای در محاوره استفاده می کنند . عرب ها از صدای بلند استفاده می کنندو معتقدند صادقانه است و صدای ملایم گمراه کننده است و آمریکایی ها بسته به طبقه بندی اجتماعی از صدای آرام تری استفاده می کنند. رسایی صدا و طنین مناسب و روانی سخنگویی می تواند مورد قضاوت و تعیین شخصیت فرد قرار گیردولی لزوما ملاک نمی باشد.


۵- ایما و اشاره:



ایما و اشاره مجرای بسیار مهم دیگری از ارتباطات را می سازد.برخی از آنها جهانی هستنداما بیشتر آنها خاص فرهنگی هستندو تحت تاثیر تفاوت های فرهنگی قرار می گیرند.اشاره ای که در یک فرهنگ شایسته است ممکن است در فرهنگی دیگر کاملا ناشایست باشد مانند حرکات سر که هم بله است و هم نه. این مهم است که بدانیم در یک فرهنگ یکسان نیز در دو زمان متمایز از هم معنی یک حرکت ممکن است تغییر یابد.


۶- لامسه :


لمس کردن به عنوان یکی از حواس پنج گانه ی مهم ما به حساب می آید و دارای ظرفیت بالایی می باشد.پوست که در بردارنده ی گیرنده های حسی فراوانی است ، می تواند فشار ،درد، گرما و سرما را به راحتی دریافت و به مغز انتقال دهد. عامل فرهنگ در استفاده از دست و لمس کردن از اهمیت بالایی برخورداراست و نحوه گرفتن دست کسی در بین مردان در فرهنگ غرب که بندرت صورت می گیرد تعبیر ناپسند دارد ولی در اعراب نشان صمیمت است.


قانون گرایی و قانون شکنی در رفتار اجتماعی :


تقریبا هیچ کشور ی نیست که در آن قانون وجو نداشته باشد اما اینکه آن قوانین چقدر اجرا و چقدر مورد احترام هستند به تربیت و فرهنگ ان جامعه بستگی دارد.در واقع تفاوت این دو مرحله وجه تمایز بین جوامع متمدن و غیر متمدن است.


حاکمیت قانون دارای دو وجه است:


یکی اینکه شهروندان جامعه در سطحی قرار بگیرند که قانون پذیری به ویژگی فرهنگی شان تبدیل شود ضمانت اخلاقی پیدا کند.


دوم اینکه مراجع و ارگان ها تطبیق و نظارت بر تطبیق قانون، به وجه احسن ، در جامعه بنیانگذاری شوندتا تخلفات از قانون را مهار ساخته و جنبه عینی حاکمیت قانون را در جامعه به نمایش گذارند.و حتی واضعین قانون خود مکلف به پیروی از قانون باشند و حق تخلف از قانون برای هیچکس وجو ندارد.


از مهمترین اهداف قانون گذاری به وجو آمدن نظم و امنیت و تعیین حد و مرز اختیارات و وظایف افراد در روابط اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و قضایی از یک سو و تقویت روحیه تعاون و همیاری از سوی دیگر است.


این شهروندان منضبط و مقید به قانون هستند که باعث ایجاد مراحل رشد و توسعه جامه و کشور خود می گردند. با این توصیف می توان گفت که اهمیت و نقش قانون پذیری از حیطه فردی فراتر رفته و ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی انسان ها را در برگرفته است.


فرهنگ ذهنی و رفتار اجتماعی


ما بسیاری از رفتارهایمان را به دلیل احساسمان نسبت به آنچه برای ما شایسته است یعنی همان احساس اخلاقی انجام نمی دهیم.یکی از این عناصر مهم خودشناسی ما خوداثر بخشی است. خوداثربخشی میزانی که شخص تصور می کند می تواند کاری را با وجود موانع و مشکلاتی که ممکن است او را ازانجام کار بازدارد ، انجام دهد، منعکس می کند. اگر شخصی فکر نکند که قابلیت یا توانایی رسیدن به هدف خاصی را دارد برای رسیدن به آن هدف حتی سعی هم نخواهد کرد مانند اگر فکر کنید فراگیری یک زبان خارجی فکرخوبی است اما فکرنکنید می توانید آن را فراگیرد احتمالا تلاش هم نخواهید کرد.موقعیت ، تعیین کننده ی بسیار مهمی برای رفتار است .نگرش ما نسبت به شخص دیگر مبتنی بر تجربیات پیشین ما و همچنین ارتباط ما با آن شخص است.


آداب و رفتار حرفه ای شرکت در جلسات 



آداب ارسال دعوتنامه، حضور در جلسه و انتخاب مکان نشستن از موارد بحث امروز می باشند. در این سری آداب رفتاری برگزار کننده و شرکت کننده در جلسه بررسی می شود.


ارسال دعوتنامه حضور در جلسه قدم ابتدایی و اصلی برگزارکردن جلسه است.


دریافت کننده درخواست دعوت به جلسه و یا شرکت کننده در جلسه:


- مطمئن باشید که از نحوه ارسال پاسخ درخواست دعوت آگاهید.


- پاسخ حضور و عدم حضور خود را در سریع ترین زمان ممکن به درخواست کننده ارسال کنید.


- در صورت تغییر برنامه و یا امکان پیشنهاد زمان و تاریخ جدید درخواستی تان ، با درنظرگرفتن زمان کافیی با برگزارکننده مذاکره کنید.


- درصورت عدم حضوردرجلسه علت را در پاسخ متذکر شوید. این کار نه تنها احترام به مدعو است بلکه از آداب مهم کار گروهی است.


- درصورتی که شما نقش اصلی را در جلسه ایفا می کنید و از شرکت کنندگان مهم هستید، حتی المقدور در کوتاه ترین زمان ممکن، حضور و یا عدم حضور خود را اعلام نمایید.


به ارسال پاسخ به درخواست دعوت حضور در جلسه، سمینار، کنفرانس و یا یک برنامه گروهی اصطلاحاً RSVP ،répondez, s’il vous plaît، به معنی ‘ لطفا پاسخ دهید‘، گفته می شود.


ارسال کننده درخواست دعوت به جلسه:


- درخواست خود را تا حد ممکن با رعایت فاصله زمانی مناسب ارسال کنید. این مساله نه تنها احترام به ارزش وقت مدعوین است بلکه، به شما زمان کافی جهت برنامه ریزی جلسه را می دهد. از طرفی امکان رد درخواستتان حداقل خواهد بود.


- در متن ارسال دعوت به جلسه، علاوه بر زمان و مکان جلسه نحوه حضور در جلسه را دقیقاً ذکر نمائید


- امکانات مورد نیاز جلسه را مرور کنید و نحوه تهیه آنها را به مدعوین اطلاع دهید. به عنوان مثال، اگر نیاز به کامپیوتر و یا نرم افزار خاصی در طول جلسه است، مدعوین می بایست از نحوه دسترسی و استفاده از آنها قبل از جلسه آگاه باشند.


- قبل از شروع جلسه از مناسب و کارا بودن امکانات اطمینان کامل حاصل نمایید.


- متن دعوت می بایست، صریح و واضح باشد. این متن معمولا شامل: هدف برگزاری، مفاد و نتایج مورد انتظار جلسه است. درصورتیکه این نشست در راستای جلسات قبلی است و وظایفی به مدعوین محول شده بوده، متن جلسه می بایست مروری بر وظایف محول شده و انتظار جلسه از افراد مسئول را شامل باشد. ارسال صورت جلسه قبلی در اینمورد بسیار مؤثر خواهد بود.


انتخاب صندلی یا مکان نشستن:


همینطور که دربحث قبلی ذکر شد، انتخاب صندلی مناسب در جلسات کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت نقش شما در جلسه با انتخاب مکان مناسب تعریف می شود.


بطور کلی در صورتی که شما گرداننده جلسه هستید، صندلی شما می بایست در مکانی انتخاب شود که اشراف کامل به جلسه را دارا باشد. در صورتی که شما از شرکت کنندگان هستید و بیشتر نقش شنونده یا ناظر را دارید، اجازه دهید که فرد برگزار کننده صندلی اصلی اتاق جلسه را برگزیند.


برگزار کننده جلسه:


-مکانی را انتخاب کنید که علاوه بر تسلط کامل شما به مخاطبین حاضر، کمترین امکان عدم تمرکز آنان را نیز داشته باشد. بعنوان مثال، از انتخاب صندلی رو بروی آینه و یا پنجره ای که پرده آن بسته نیست خودداری کنید.


- در صورتی که نیاز به استفاده از وایت برد و یا امکانات دیگر برگزاری جلسه دارید، صندلی شما می بایست جایی انتخاب شود که کمترین راهپیمایی را داشته باشد.


- تا حد ممکن دور از در ورودی بنشینید.


شرکت کننده در جلسه:


- بسته به هدف حضورتان در جلسه صندلی خود را برگزینید. در صورتی که شما به عنوان ناظر و شنونده در جلسه حضور دارید، صندلی های ردیف دو برای شما مناسب می باشند و نیازی به نسشتن کنار نقش اصلی جلسه ندارید.


- درصورتی که به هر دلیل دیر به جلسه رسیده اید نزدیک ترین صندلی را برگزینید.


در آخر:


همانطور که در نوشتار قبلی اشاره شد، تحقیقات نشان داده اند که انسان بالای ٪٨٠ پیغام ها را با حالت بدن و صورت به هنگام مکالمه انتقال می دهد. به عبارتی ارتباط غیر کلامی نقش بسیار مهمی را در برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر دارا می باشد. نحوه نشستن در جلسه و برخورد با حاضرین امر بسیار مهمی در نمایش شخصیت شما و میزان علاقه شما به حضور در جلسه را بازی می کند. میزان حضور ذهنی و غیر کلامی شما در جلسه، در درجه اول احترام به خود و بعد احترام به دیگرشرکت کنندگان و برگزار کننده جلسه را نمایان می سازد.


بهرام ملک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۶:۳۹
احمدجعفری

نشست اعضای شورای سیاستگزاری "روز مازندران "با مدیر کل منابع طبیعی استان به عنوان یکی دیگر از نشستهای مهم این شورا در راستای هم افزایی و ارایه راهکارهایی مناسب جهت برگزاری هر چه بهتر روز مازندران و صیانت از منابع طبیعی در دفتر مدیریت منابع طبیعی مازندران برگزار شد. 


ابتدا رییس شورای سیاستگزاری ستاد بزرگداشت روز مازندران با اشاره به ضرورت حفظ و صیانت از منابع طبیعی اظهار داشت :مازندران به دلیل برخورداری از منابع طبیعی بکر و نعمات زیبای خدادادی مورد هجوم غارتگران و سودجویان قرار گرفته و بسیاری از مناطق سبز و زیبای استان به کویر تبدیل شده، بخش عظیمی از سواحل دریا انحصاری شده و حتی بکرترین نقاط این استان سرسبز و زیبا از دست این غارتگران منابع طبیعی در امان نمانده است. 

دکتر حسین اسلامی در ادامه سخنانش پیشنهاد راه‌اندازی باغ موزه ای متشکل از گیاهان، پرندگان،خانه هایی با معماری بومی و سنتی و... را بعنوان کار ماندگار سازمان منابع طبیعی مطالبه کرد.


 سپس دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران به تبیین اهداف این ستاد و ارایه گزارشی از روند شکل گیری و اقدامات انجام شده در کارگروهای مختلف پرداخت. 

دکتر محمد رضا حسن پور افزود :اداره کل منابع طبیعی مازندران به عنوان یکی از نهادهای مرتبط با اهداف برگزاری "روز مازندران "می تواند در راستای حفاظت از منابع طبیعی که هدف مشترک ماست یاریگرمان باشد تا بتوانیم با همکاری و همدلی یکدیگر در راستای این مهم حرکت کنیم.


 علی حسن نژاد،مهندس داریوش عبادی، قاسمعلی ایرانمنش،دکتر احمد ولی پور به عنوان اعضای شورای سیاستگزاری روز مازندران نیز هر کدام در سخنانی پیشنهاداتی همچون اجرای طرح همیار محیط زیست و منابع طبیعی برای دانش آموزان، بهره وری از ظرفیت مردمی موجود استان ، ایجاد نگرش مثبت در مردم نسبت به مسئولین همچنین لزوم برنامه های ماندگار، انجام کارها بر اساس استانداردهای دنیا، افزایش ارتباطات درون و برون سازمانی و داشتن آمار و ارقام دقیق جهت بررسی وضع موجود را بیان کردند.


در ادامه عموزاد از مسوولان سازمان منابع طبیعی از فعالیت سه گروه همیار دانش آموزی ، همیار حفاظت و همیار مروج خبر داد و گفت :اقدامات این گروهها تاکنون نتایج مثمر ثمری در حفاظت از منابع طبیعی استان داشته است. 


مهندس عمادی مشاور رییس سازمان منابع طبیعی، حفاظت و صیانت از مواهب طبیعی را وظیفه مسئولین و مردم با ترویج فرهنگ صحیح اکوتوریسم بیان کرد و خواستار همت تشکلها و حوزه های رسانه یی شد. 


 مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران هم به عنوان میزبان این نشست صمیمانه ضمن ابراز خرسندی از تلاش اعضای شورای سیاستگزاری روز مازندران اظهار داشت :جنگل بخش اعظمی از نماد استان و عرصه های طبیعی زیربنای همه ی تشکلها و کارگروههای مختلف است. 


دکتر ستار بابایی با اشاره به لزوم برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت با روش های نوین برای روشنگری مردم خواستار مشارکت علمی و هدفمند با همیاری توده جامعه و لزوم دیدن درختان و گونه های گیاهی در زیستگاه اصلی خود، شد و آمادگی اداره کل منابع طبیعی استان در برگزاری روز مازندران و برنامه های مرتبط با حوزه خود را اعلام کرد. 


گزارش :ربابه حسین پور (حیران) _ عضو و مسئول امور اطلاع رسانی کمیته روابط عمومی ستاد بزرگداشت روز مازندران

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۶:۳۵
احمدجعفری

شست دوره ای نماینده گان شبکه سمن های محیط ریست و منابع طبیعی مازندران در تاریخ 07/24در رستوران میزبان بابلسروبا حضور اعضای اجرایی شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران دکتر حسن پور و دکتر ولی پور در این نشست و معرفی روزملی مازندران در روز 14 آبان 94برگزار گردید 

 این نشست در دوقسمت صبح و بعداز ظهر بوده است.

برنامه صبح :

1-گزارش اعضای هئیت اجرائیه شبکه و طرح موضوع محوریت و ارتقائ شبکه 

2-نقد و بررسی و گزارش وتبادل نظر تجارب تو سط کلیه نمایندگان سمن ها

3- انتخاب بازرس اصلی و علی البدل (خانم مرجان ملاحسینی بازرس اصلی .و آقای عارف آهنگر بازرس علی البدل انتخاب شدند 

برنامه عصر :

کارگاه آموزشی تو سط دکتر حسینی با موضوع نگاه سیتمی و توانمندسازی شبکه برگزارگردید ..

با کمال تشکر ازحضور فعال نمایندگان سمن هامحیط زیست و منابع طبیعی مازندران

دبیر خانه شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۶:۲۴
احمدجعفری

پس از اعتراض حامیان میراث فرهنگی و نهادهای غیر دولتی در رسانه های مجازی، مبنی بر تخریب غار باستانی اسپهبد خورشید در سوادکوه توسط یک شرکت برداشت شن و ماسه ، پیش از ظهر پنج شنبه جلسه ای با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران و مدیرکل راه و شهرسازی استان در دفتر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مازندران تشکیل شد.


در این جلسه که معاونان دلاور بزرگ نیا هم حضور داشتند، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت:

 واقفیم در بخش تبلیغات برای اسپهبد خورشید کاری نکردیم، اما بیش از این نباید فرصت سوزی کرد.

این مسئول با اشاره به این که در اولین فرصت باید غار اسپهبد را از آلودگی بصری خارج کرد، گفت: از مدیرکل راه و شهرسازی مازندران می خواهیم در بخش حریم راه های منتهی به اسپهبد، توجه ویژه ای داشته باشند.


وی از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم درخواست کرد در خصوص تعطیلی معادن فلورین و شن و ماسه در زیر پای این غار اقدام فوری صورت گیرد.


*نمی خواهیم اسپهبد بیش از این مورد جراحی قرار گیرد


احمد باوند -پژوهشگر سوادکوهی- در این جلسه با بیان این که اسپهبد یک اثر طبیعی و تاریخی است، یعنی از دو منظر باید به آن نگاه کرد، افزود: طاق این غار جز بزرگترین طاق های طبیعی است، از طرف دیگر به خاطر وجود سازه های معماری که در دل غار و طاق بنا شده، جز میراث تاریخی ماست و کمتر اثری در ایران چنین قابلیتی را داراست.


وی با ارائه چند عکس به عوامل تخریب غار اشاره کرد و گفت: وجود معادن فلورین در بالا دست غار با آن انفجارهای سرسام آور، وجود معدن شن و ماسه در پایین دست و عرصه حریم غار، وجود میدان تیر پادگان آموزش دواب، حفاری های غیر مجاز و نبود تابلوهای راهنمای گردشگری در سوادکوه از گدوک تا هفت تن (برای نمونه تابلوی اسپهبد در جایی غیر کارشناسانه نصب شد) از جمله عامل های اساسی تخریب این غار ارزشمند است.


باوند با اشاره به این که ما نمی خواهیم اسپهبد بیش از این مورد جراحی قرار گیرد، گفت: خواسته زیادی نداریم، اما اخیرا شاهدیم زیر غار کیجا کرچال هم معادن در حال بهره برداری اند.


پس از توضیحان این پژوهشگر سوادکوهی، بزرگ نیا از او خواست به کمک تعدادی دیگر از محققان مسیر نصب تابلو را شناسایی و به میراث فرهنگی اعلام کنند تا نسبت به تغییر محل تابلو و نصب تابلوهای جدید اقدام شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۶:۱۳
احمدجعفری

نشست اعضای شورای سیاستگزاری "روز ملی مازندران" با متولی اصلی فرهنگ استان 



در اولین روز هفته، اعضای شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران در راستای هماهنگی برای برگزاری همایش باشکوه روز ملی مازندران به دیدار احد جاودانی متولی اصلی فرهنگ و هنر استان رفتند. 


در شروع این نشست صمیمانه رییس شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران با اشاره به پیشینه سراسر افتخار مازندران اظهار داشت :انتخاب نوع حکومت و پذیرش مکتب تشیع برگ زرینی برای مردم استان است که در تاریخ مشرق زمین چنین رویدادی رخ نداده است. 


دکتر حسین اسلامی خطاب به جاودانی گفت :امیدوارم همت و دغدغه ویژه ای برای احیای فرهنگ و آداب و رسوم مازنی و نیز برگزاری روز ملی مازندران داشته باشید تا بتوانیم برای آیندگان میراث ارزشمندی به جا بگذاریم. 

دبیر اجرایی برگزاری روز ملی مازندران هم طی سخنانی اظهار داشت :در سالهای گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به تنهایی عهده دار برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی مازندران بوده اما امسال با همفکری و همراهی نخبگان مازندرانی، مسئولین سمنها، فعالان حوزه فرهنگ و هنر و.... تصمیم گرفتیم نه به قصد دخالت و یا ورود به حیطه مسئولیت شما بلکه به رسم همکاری و قرار گرفتن در کنار شما این روز را متفاوت تر برگزار کنیم. 


دکتر محمد رضا حسن پور افزود: امسال با کمک همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر مازنی با وفاق و همدلی تلاش داریم بزرگداشت روز ملی مازندران را در سطحی وسیع با تدارک برنامه های متعدد و متنوع طی یک هفته برگزار کنیم و در این راه نیازمند یاری و حمایت شما به عنوان دستگاه اصلی متولی فرهنگ و هنر استان در کنار سایر دستگاهها در زمینه اعطای مجوز، اختصاص مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاهها،برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، پنل های تخصصی و همکاری نمایندگانی از ارشاد در شهرستانهای استان هستیم. 


در ادامه جلسه محمد عظیمی از اعضای شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران درخواست تشکیل انجمنهای شعر بومی در شهرستانها، حمایت از چاپ آثار بومی، حمایت از موسیقی بومی، ثبت روز ملی نیما در تقویم به عنوان بنیانگذار شعر نوین ایران کرد. 


فریده یوسفی دیگر عضو این شورا نیز پیشنهاد اجرای پرده خوانی شاهنامه، تجلیل از برخی مفاخر استان، برپایی نمایشگاه توانمندیهای استان و نمایشگاه صنایع دستی و کارگاه ادبیات بومی مازندران داد. 

ایرانمنش از اعضای شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران هم طی سخنانی با اشاره به اینکه آداب و رسوم ما دچار مشکل شده است، خواستار برگزاری آیینها و مراسم به صورت تقویمی شد. 


دکتر رمضانی دیگر عضو شورا هم نوید انقلاب فرهنگی در مازندران را داد که پرچم دار آن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان است. 


جلال محمدی یکی دیگر از اعضای شورا نیز از آماده کردن یک قطعه موسیقیایی برای روز ملی مازندران به عنوان نماد این روز خبر داد. 


نرگس محمدی دیگر عضو شورا هم با اشاره به اهمیت حضور بانوان در فعالیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی هنری خواستار توجه بیشتر مسوولان در این زمینه شد. 


دکتر نوری عضو شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران نیز در سخنانی فرهنگ مازندران را یک فرهنگ مستقل دانست و تقویت و احیای فرهنگ مازنی را خواستار شد.


پس از بحث و تبادل نظر و پیشنهادات اعضای شورای سیاستگزاری روز ملی مازندران، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن خوش آمد گویی و قدردانی از تلاشهای صورت گرفته تصریح کرد :معتقدم

 در حوزه فرهنگ و هنر نباید دولتیها ورود کنند بلکه باید این مهم توسط نهادهای مردمی انجام شود. 

احد جاودانی افزود :با حمایت از فعالیت‌های فرهنگی با تکیه بر داشته ها و مفاخر بومی سعی در پویایی فعالیت‌های فرهنگی داریم. 


وی ادامه داد :مازندران ظرفیتهای زیادی در بخش های مختلف فرهنگی و هنری دارد و با برگزاری هفته مازندران و احیای هنرهای اصیل می توان میراث فاخری برای آیندگان به یادگار گذاشت. 


جاودانی ضمن بیان سیاست فرهنگ و ارشاد مازندران در حمایت از هنرمندان، تشکل های مردم نهاد در راستای احیا و توسعه فرهنگ و هنر مازنی ابراز امیدواری کرد دوره طلایی در فرهنگ و هنر استان ایجاد شود. 


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پایان سخنانش ضمن پیگیری مباحث مطرح شده، آمادگی خود را برای برگزاری بزرگداشت روز ملی مازندران اعلام کرد و گفت :معتقدم اجرای روز ملی مازندران به عهده شما باشد ما نیز از هیچ همکاری مضایقه نخواهیم کرد. 


گزارش :ربابه حسین پور (حیران)

عضو و مسول امور اطلاع رسانی کمیته روابط عمومی ستاد بزرگداشت روز ملی مازندران.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۵:۵۵
احمدجعفری

در راستای نشستهای دوره ای با روسا و مدیران کل مرتبط با اهداف برگزاری روز مازندران اولین نشست اعضای شورای سیاستگذاری روز مازندران با مدیر کل آموزش و پرورش استان در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد.

ابتدا مدیر مرکز پژوهشکده ساری شناسی با اشاره به ضرورت پاسداشت فرهنگ و زبان بومی اظهار داشت: در سالهای گذشته متاسفانه زبان و فرهنگ بومی مازنی به دلیل برخی از کج فهمی ها و کج اندیشی ها به بیراهه رفت و اکنون در زمانی به سر می بریم که فرزندان ما فرهنگ و زبان مازنی را در شان خود نمی دانند و دچار استحاله فرهنگ بومی شده ایم لذا بر بزرگان و دلسوزان فرهنگ غنی مازندران واجب است که در راستای احیای آداب و رسوم و فرهنگ و زبان بومی تلاش کنند.

دکتر حسین اسلامی با ابراز امیدواری از تلاشهای برخی از مفاخر و فرهیختگان استان در احیای فرهنگ مازنی طی سالهای اخیر افزود : مایه بسی خرسندی است که این تلاشها صورت گرفته و انجمن ها و گروههایی تشکیل شده است لذا ضروری است مسوولان فرهنگی هم به کمک این تشکل ها و انجمن ها بیایند.

 در ادامه دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران و عضو شورای سیاستگذاری با اشاره به نحوه شکل گیری و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت این ستاد گفت: با همت و همکاری و همیاری تشکل ها و نهادهای مردمی و در راستای شعار رهبر معظم انقلاب با هدف همدلی و همزبانی دولت و ملت ستاد بزرگداشت روز مازندران شکل گرفت بر همین اساس کارگروههای استانی با تکیه بر متخصصان ،فرهیختگان و علاقمندان ضمن شناسایی چالش ها و فرصتها برنامه های پیشنهادی خود را ارایه خواهند کرد.

دکتر محمد رضا حسن پور برپایی برنامه های مختلف و متنوعی در حوزه های فرهنگ و هنر،گردشگری و میراث فرهنگی ،سلامت و زیست محیطی در شهر های مختلف استان در هفته منتج به این روز در 14 آبان ماه خبر داد و افزود: تلاش داریم هفته گرامیداشت مازندران متفاوت تر و پر نشاط تر از گذشته برگزار شود

در ادامه این نشست برخی از اعضای حاضر طی سخنانی بر لزوم خودباوری و نهادینه شدن فرهنگ بومی در خانواده ها ، ضرورت بومی سازی برنامه ها آموزش و پرورش و ...... تاکید کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز ضمن خوش آمد گویی و قدردانی از تلاش ستاد اجرایی برگزاری روز مازندارن اظهار داشت: ما در فرهنگ عمومی و خاص با مشکلات زیادی مواجه هستیم و عدم همکاری ، نهان روشی و ضعف کار تیمی از موانع جدی در توسعه فرهنگ عمومی است .

 قاسمی استفاده از نیروهای انسانی قوی با بهره هوشی بالا و بهره مندی صحیح از منابع طبیعی و خدادای را گامی برای ارتقای استان برشمرد و گفت: روز مازندران فرصت مناسبی برای وصل کردن حلقه های گمشده فرهنگ مازندران است و در این زمینه آمادگی آموزش و پرورش مازندران را در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این روز و پاسداشت فرهنگ بومی اعلام می کنم.

گزارش:ربابه حسین پور(حیران)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۵:۴۴
احمدجعفری

در راستای سلسله نشستهای شورای سیاستگزاری روز مازندران با مدیران دستگاههای فرهنگی استان دومین نشست این شورا با مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان در دفتر مدیریت این اداره برگزار شد.

در این نشست صمیمانه ابتدا دکتر حسین اسلامی مدیر مرکز پژوهشکده ساری شناسی طی سخنانی دکتر دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان را فردی توانمند در حوزه پاسداشت این حوزه از فرهنگ خواند و گفت: بزرگ نیا در دوره قبل که مدیر این نهاد فرهنگی بوده تاکنون اقدامات بسیار شایسته ای را انجام داده و بسیاری ازمراکز گردشگری و میراث فرهنگی ما حاصل تلاشهایش است،وی در این زمینه فردی مقتدر است و ما در راستای پاسبانی از میراث گذشتگان و رونق گردشگری به وی امید ها داریم.

در ادامه دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران از برگزاری هفته مازندران از 9 الی 14 آبانماه سالجاری و اجرای برنامه های متنوع در این زمینه خبر داد و گفت: مقرر شده در این هفته پنل های تخصصی داشته باشیم و مسوولان کارگروهها مشکلات را بیان کنند و مدیران دستگاهها پاسخگو باشند.

دکتر محمد رضا حسن پور اجرای برنامه های مفرح در مدارس با زبان بومی،شب شعر با زبان محلی مازنی،مسابقات بومی روستایی،نمایشگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم بومی ،چاپ تقویم طبری و ..... را از برنامه های هفته مازندران عنوان کرد.

در ادامه اعضای حاضر به بیان نکته نظرات خود در راستای برگزاری هرچه بهتر روز مازندان پرداختند.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران ضمن خوش آمد گویی و قدردانی از تلاشهای شورای سیاستگزاری روز مازندران، پیشرفت برنامه های فرهنگی در این حوزه را نیازمند ارتباط دو سویه بیان کرد و گفت: ما تلاشهای بسیاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری انجام دادیم و معتقدم در این راه شما به عنوان تشکلهای مردمی می توانید بهترین یار و مددکار ما باشید.

دکتر دلاور بزرگ نیا ضمن اعلام آمادگی خود در برپایی هرچه باشکوهتر روز مازندران دکتر رحیم موسوی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری مازندران و عباس مهدوی مدیر روابط عمومی این اداره کل را به عنوان نماینده از سوی این نهاد برای هماهنگی با ستاد بزرگداشت روز مازندران معرفی کرد.

در پایان پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد برنامه روز مازندران به صورت متمرکز با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای برنامه های متنوعی همچون شناسایی و حضور پیرغلامان ،پرده خوانی در حوزه عاشورا، کرب زنی استاد ابوالحسن خوشرو و ....با حضور مردمی در سالن هلال احمر ساری برگزار شود و کار مرمت حمام صادق خان در ساری در روز مازندران شروع شود ،همچنین پوستری با طرحی انتخابی از سوی شورای سیاستگزاری روز مازندان انتخاب و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان چاپ و در روز مازندران میان حاضران توزیع شود.

گزارش:ربابه حسین پور(حیران)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۵:۴۱
احمدجعفری

اولین نشست شهرستانی ستاد بزرگداشت روز مازندران در قائمشهر

با میزبانی اداره ارشاد شهرستان قائمشهر اولین نشست ستاد بزرگداشت روز مازندران و با حضور تشکلها و ریسای سازمانهای ارشاد، گردشگری و میراث فرهنگی برگزار گردید که از تعداد 40 نفر مدعوین 32 نفرحاضرشدند در ابتدا پیام سلام و درود دکتر حسین اسلامی ریاست شورای سیاستگذاری ، آقای قاسم ایرانمنش،خانم فریده یوسفی،دکتر علی رمضانی پاجی، محمد عظیمی، علی صادقی،علی حسن نژاد اعضای شورای سیاستگذاری را به مجموعه حضار توسط دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران اعلام شد در ادامه ابتدا محمدرضا حسن پور گزارش شکل گیری و تشکیل کارگروهها و روند انجام فرآیندهارا توضیح داده و سپس مدیران کار گروهها گزارشی از روند کارها و میزان پیشرفت آن بیان نمودند مدیر موسسه پارپیرارکه سالهای قبل برنامه های متنوعی را به همین منظور اجرا می نمود ابراز خرسندی از وفاق و همدلی تشکلها این گام رالازمه توسعه همه جانبه استان دانست در ادامه فرهود جلالی کندلوسی گفت راه حل برون رفت از مشکلات مبتلا به استان همیاری و همکاری همه ی تشکلهای استان و مسئولآن است دکتر باستانی نیز در پاسخ حسن پور دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران مبنی بر فعالیتهای اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان قائمشهر از برگزاری تورهای مختلف گردشگری رایگان برای علاقمندان خبر داد محسن عزیزی مدیر موزه ریحانه کوتنانیزبرنامه های متنوع بومی محلی پیشنهاد نمود مهندس کیوان ملکی اجرای برنامه شب شعر و تجلیل از استاد شاعر مازنی حجت الله حیدری را لازم دانست در انتها نیز علوی رییس اداره ارشاد شهرستان قائمشهر اظهار کرد این اداره اماده ی هرگونه همکاری در جهت هرچه بهتر برگزار شدن می باشد ضمنا مقرر شد اعضای تشکلها جلسه یی برگزار نموده و یک نفر را بعنوان نماینده ستاد بزرگداشت روز مازندران در شهرستان قائمشهر معرفی نموده تا با ستاد بزرگداشت روز مازندران در استان جهت هماهنگی های لازم همراه و همگام گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۱۵:۵۸
احمدجعفری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۰۹:۵۰
احمدجعفری